full-width das
Weekend z teatrem ulicznym 

Prawdziwe tłumy przybyły w piątkowy (20.07) wieczór na terenie placu Ratuszowego, gdzie wystartowała trzydziesta szósta edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych w Jeleniej Górze. Do niedzieli wystąpi dziesięć światowej sławy formacji ulicznych z Polski i różnych zakątków Europy – od Austrii przez Czechy, Niemcy, Włochy, po Holandię. Wydarzenie objęte patronatem honorowym Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Marcina Zawiły i Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego.

AAA 6927

Na uroczystym otwarciu festiwalu na placu Ratuszowym w Amfiteatrze wystąpił dyrektor jeleniogórskiego Teatru im. C.K. Norwida i szef festiwalu – Tadeusz Wnuk oraz prezydent Jeleniej Góry – Marcin Zawiła, który powitał zgromadzonych i wygłosił tradycyjną formułę: „Festiwal uważam za otwarty”. Pojawił się też wiceprezydent Jerzy Łużniak.

– Cieszę się, że po raz kolejny festiwal przyciąga tłumy widzów, którzy kochają magię teatru. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych potrwa do 22 lipca. W tegorocznej 36. edycji weźmie udział ok. 50 artystów, którzy przedstawią 16 wydarzeń artystycznych. Pokazy kierowane będą zarówno do najmłodszych, jak i dorosłych widzów – mówi dyrektor festiwalu Tadeusz Wnuk.

AAA 6479

Połączenie trzech żywiołów – ognia, wody i powietrza – to był początek festiwalu. Grupa Flow Fireshow z Poznania z wielokrotnie nagradzanym pokazem tańca i ognia pt.: „Wielki Gatsby” zabierała publiczność w ognistą i gorącą podróż w lata 20. XX wieku. Nie zabrakło dużej dawki wspólnej zabawy. – Staramy się „ubrać” nasz pokaz w choreografię, a przedstawienie dopracowaliśmy od A do Z – pod muzykę skierowaną stricte do widzów – opowiada Daniel Suriga z Flow Fireshow.

Punktem kulminacyjnym pierwszego dnia festiwalu był wieczorny występ legendarnego Teatru Ósmego Dnia z Poznania. Imponujące i niezwykle plastyczne widowisko „Summit_2.0″, inspirowane filmem Luisa Buñuela „Dyskretny urok burżuazji” (z 1972), stanowi próbę pokazania błyszczących celebrytów i odrealnienia ludzi władzy, co sypią złotym deszczem i bawią się kosztem innych ludzi. Na ich tle ukazany jest zwykły człowiek, w tym wypadku ikoniczny już rowerzysta, jako przybysz zza żelaznej kurtyny nadjeżdżający prymitywnym wehikułem, którego zapraszają na wielką ucztę, gdzie głównym daniem jest żywy człowiek podzielony na tusze. Temu światu przeciwstawia się świat nowych pokoleń.

AAA 7195

Forma tego przedstawienia jest otwarta (wykorzystywane są ruchome obiekty i spektakularne projekcje wideo, które powtarzają i rozwijają obrazy dziejące się na żywym planie), widz może mu nadawać różne znaczenia, a jeszcze bardziej liczy się tu sam nastrój. „Summit_2.0″ przywołuje też Tuwimowski „Bal w operze”. To niezwykle ironiczne komentarze obecnego (i dawnego) stanu rzeczy.


Nasze relacje LIVE TU:

Rozmowa z Prezydentem Marcinem Zawiłą, Wiceprezydentem Jerzy Łużniakiem i Dyrektorem Teatru CKN Tadeuszem Wnukiem

https://www.facebook.com/portalik24/videos/1913712985346360/


Oraz z oficjalnego rozpoczęcia 36 MFTU i przedstawień

https://www.facebook.com/portalik24/videos/1913760045341654/

https://www.facebook.com/portalik24/videos/1913836285334030/


 

{djmedia 461}


portalik24.pl
Czytaj cały artykuł

 
%d bloggers like this: